Deel 2

29 december 2019 - Pearl Valley Golf Estate and Spa, Zuid-Afrika

We zitten nu precies halverwege onze reis. Het is inmiddels inderdaad hoog zomer, kortom: ik kom net uit het zwembad en zit nu even heerlijk in de schaduw. Het land is met dat prachtige weer extra mooi.
Gisteren zijn we teruggekomen van safari. Vrijdagmiddag en zaterdagmorgen (al om 6.30 uur) hebben we in trucks met zo'n 25 mensen een rondrit gemaakt door het landschap, hier heet dat de karoo. We zijn eerder op safari geweest, maar dit park was niet zo groot, dus de dieren waren niet zo moeilijk te spotten. De big 5 zou er wel moeten zijn, maar de luipaard (het is inderdaad de en niet het) hebben we niet gezien. Leeuwen wel, maar die zaten in een apart gedeelte, anders zouden ze andere dieren opeten. De andere 3 van de big 5 (olifant, buffel en neushoorn) ook. Er waren maar 2 olifanten, maar die waren wel bezig. Kijk maar naar de filmpjes (niet allemaal lekker gefilmd maar goed)
Daarnaast hebben we nog struisvogels, giraffen (in de verte), springbokken, nijlpaarden, zebra's en gnoes gezien. Een beetje zoals in de Beekse Bergen, maar dan meer in de natuur.
Vandaag hebben we een krokodillenfarm bezocht. Ze hadden daar wel 200 krokodillen, maar die waren nogal lui. Wat wel heel bijzonder was: er waren ook wat slangen en we gingen naar een speciale demonstratie. Nee, deze mochten we niet om onze nek, maar dat kwam vooral omdat het hele gevaarlijke slangen waren. Welke? De pofadder, een cobra, een hele kleine (maar wel hele giftige) boomslang, de kaapse cobra en toen werd het echt gevaarlijk: een groene mamba en ook nog de agressieve zwarte mamba. Deze laatste 2 waren ook heel wild en dus heel gevaarlijk (giftig). Ik (als slangenliefhebber) vond het natuurlijk wel heel gaaf. Ik heb geprobeerd om wat te filmen met mijn telefoon, maar dat ging niet zo goed. Ik zal de filmpjes proberen te uploaden.

Morgen gaan we voor de 2e keer naar Kaapstad. Dat is ongeveer 3 kwartier rijden. We gaan naar de binnenstad (zijn we op onze vorige reizen nog niet geweest) en naar het havengebied met leuke winkeltjes en markten. We hopen ook het Kasteel De Goede Hoop te zien (fort).

Wat is nog leuk/bijzonder om te melden? Ik heb nog wat extra foto's van de omgeving gemaakt omdat plaatjes meer vertellen dan woorden. Het gebied is dus bekend om zijn wijnen (er zijn veel wijnboerderijen - vaak wit en ze hebben vaak Nederlandse namen) en daaromheen liggen hoge bergen. Het lijkt daarin een beetje op de alpen, maar je ziet hier geen sneeuw en het is ook meer kaal hier. Maar wel prachtig.

• een bijzondere verkeersregel: als niemand voorrang heeft op een kruising staan overal stopborden. Degene die het eerst stopt heeft voorrang. Heel apart, maar het gaat wel goed. (en hier heeft dus niet rechts voorrang, of juist links omdat ze links rijden)
  • het verschil tussen rijk en arm is erg groot. Arm is ook echt arm: je ziet veel lifters langs de weg, mensen die op onmogelijke plekken hutjes gebouwd hebben en dus gigantische townships. Maar...... we zien vooral hele blije mensen die veel lachen en naar je zwaaien.
  • Er zijn uiteraard verkeersregels, maar veiligheid ziet er hier wel een beetje anders uit: mensen fietsen en lopen langs de snelweg, soms steken ze rennend over. De hoeveelheid mensen in een auto is gewoon hieveel mensen erin passen  Ook zien we 'bakkies' (trucks met een open bak) waar groepen mensen in zitten of staan of juist metershoge vracht. We kijken nergens meer van op.
  • In de supermarkt worden je boodschappen ingepakt (niet heel erg milieubewust in plastic zakjes)
  • Als je ergens wilt parkeren betaal je haast nooit parkeergeld, alleen een fooi voor alle zwarte mannetjes in een oranje hesje die je een plek wijzen en ook de rest tegenhouden als je weg wilt rijden.

Jullie horen het: echt een bijzonder land. En die taal he. Als je vraagt: hoe gaat het met jou? Dan zeggen ze vaak: baie lekker. Oftewel heel erg goed.

Later!